Blog Profesora Macieja Sysło

  • Jak jedzenie wpływa na nasze myślenie?

    22.12,2016

    Myśląc o świętach i jedzeniu warto pamiętać, że jedzenie wpływa na myślenie, które jest jedną z najważniejszych ludzkich cech i czynności uczenia się prowadzących do tworzenia wiedzy. Jest efektem aktywności naszego mózgu, który lubi aktywność, glukozę i inne związki chemiczne. Warto rozumieć i znać odpowiedź na pytania: Jak jedzenie wpływa na myślenie? Jaka dieta wspomaga prawidłowe funkcjonowanie mózgu?
     

  • Kanon lektur w gorsecie

    20.12,2016

    W wielu krajach na świecie organizuje się rozmaite kampanie czytelnicze, mające na celu zachęcić dzieci i młodzież do czytania. Jak wiemy, nie jest sztuką łatwą – w dobie, kiedy konkurencję dla książki stanowi w zasadzie wszystko: laptop, PlayStation, smartfon, telewizor, a przede wszystkim wypchany po brzegi podział godzin.
     

  • Skąd bierze się agresja i czemu służy?

    20.12,2016

    Dlaczego wiara w to, że prawda i dobro są po naszej stronie, oddala nas od moralności, wyjaśnia w swojej książce „Granica bólu” Joachim Bauer. Dziś omówione przez autora mechanizmy powstawania agresji są niezwykle aktualne. Gdyby to ode mnie zależało, o tezach zawartych w „Granicy bólu” dyskutowaliby wszyscy uczniowie, bo problem agresji dotyczy nas wszystkich. Jak długo wierzymy, że my sami reprezentujemy dobro i prawdę, jak długo nie mamy wobec własnych poczynań żadnych wątpliwości czy dylematów moralnych, tak długo będziemy uważali, że mamy prawo krzywdzić innych ludzi i przekraczać ich granicę bólu. Książka Joachima Bauera wyjaśnia, co wtedy dzieje się w naszych mózgach i jak takie doświadczenia nas zmieniają.

     

  • Czy ma sens robienie lekcji łączonych dla klas w rożnym wieku?

    18.12,2016

    Na pytanie postawione w tytule, odpowiadają:
     

    • Aleksandra Mikulska - dyrektor SP 8 we Wrocławiu, ekspert CEO;
    • dr Łukasz Srokowski - socjolog edukacji;
    • Anna Pękala - historyk, kierownik i mentor Unschoolingowej Grupy Fundacji Bullerbyn;
    • Małgorzata Taraszkiewicz - Grupa Edukacyjna 21.

     

  • Uczniowie na olimpiadę. Kilka słów o podstawie programowej z matematyki

    17.12,2016

    Pod koniec listopada opublikowano propozycje nowych podstaw programowych. Ogłoszono, że tym sposobem rozpoczęły się „prekonsultacje”. Czasu na nie dano dużo – już 9 dni później się skończyły.

  • Testy i rankingi

    16.12,2016

    Wrzucę kij w mrowisko, ale według mnie z faktu, że polscy uczniowie rozwiązują testy lepiej niż średnia OECD wynika jedynie to, że polscy uczniowie lepiej rozwiązują testy niż średnia OECD. Nie wynika z tego wniosek, że osiągnęli wyższy poziom rozwoju intelektualnego, moralnego i emocjonalnego, że lepiej rozumieją siebie i świat, że są bardziej spójni, łatwiej im wyznaczać cele życiowe i je realizować, budować satysfakcjonujące relacje. I że wiedzą więcej a posiadane informacje potrafią przekuć na twórcze działania.
     

  • Co zrobić, aby uczenie się było przyjemnością, a nie obowiązkiem?

    15.12,2016

    Uczenie się jest aktywnością wpisaną w życie człowieka. Aby przetrwać musimy oddychać, jeść, poruszać się i uczyć. Nasz mózg jest organem stworzonym do zdobywania wiedzy i rozwijania nowych umiejętności. Wiedzą o tym doskonale małe dzieci, dla których być oznacza uczyć się. Ciekawe świata, pełne energii, eksperymentujące i zadające mnóstwo pytań - chłoną wiedzę niczym gąbka wodę. Codzienna nauka, chociaż nie zawsze łatwa i przyjemna, dostarcza im mnóstwa radości i satysfakcji, motywując do kolejnych wyzwań.
     

  • Mikołaj już nie lubi szkoły

    13.12,2016

    Jestem mamą 8-letniego Mikołaja, ucznia klasy II. Mój syn jest spontaniczny, ma własne zdanie, zawsze szczerze mówi to, co myśli, uwielbia rozśmieszać innych, wygłupiać się, lubi być w centrum uwagi. Wszystko go interesuje, ma wiele pasji, kocha całym swoim jestestwem. Gdy otoczony jest nastawionymi do niego pozytywnie ludźmi, którzy traktują go z szacunkiem, nie sprawia kłopotu, jest miły, dobry, uczynny. Jednak Mikołaj zmienia się, gdy ktoś próbuje go do czegoś zmusić i nie słucha jego wyjaśnień. Postawiony do pionu i zlekceważony głośno manifestuje swój sprzeciw, obraża się, złości, a nawet przeklina. Mój syn nie potrafi zaakceptować przymusu i surowej dyscypliny. Im bardziej, ktoś próbuje go zmusić do posłuszeństwa i uległości, tym silniej się buntuje. Taka sytuacja często ma miejsce w szkole.
     

  • Rady dla Minister Zalewskiej

    12.12,2016

    Poczytałam w całości projekty podstawy programowej oraz ramowych planów nauczania, także prześledziłam dyskusję z prac podkomisji nad ustawami oświatowymi zmieniającymi ustrój szkolny. Wydaje się coraz bardziej prawdopodobne, że nie tylko sama zmiana, będąca jednak włączeniem "całej wstecz", wejdzie, ale także projektowana data jej wejścia w życie, dająca tempo wdrażania iście ekspresowe, pozostanie bez zmian.